Zintuigen activeren in winkels

: Cor Molenaar : Donderdag, 14 november 2013

Verslag

Op een andere locaties dan anders, namelijk het Zadkine aan de Marten Meesweg in Rotterdam, luisterde een enthousiaste groep mensen donderdagavond 14 november jl. naar een Rabobank Management Workshop Rijnmond van Cor Molenaar. Bij zijn presentatie ‘Red de winkel!’ vertelde hij over de veranderingen in de retail.

Er worden steeds meer aankopen via internet gedaan, hield Molenaar het publiek voor. De verwachting is dat in 2020 één op de drie aankopen gedaan wordt via internet. Hoe moet het dan verder met bestaande winkels? “Het is de uitdaging om mensen een motief te geven om naar de winkel te komen. Er moet een totale structurele verandering van de retailer komen. De klanten kopen namelijk anders. Verdiep je in de klantwensen. Dat begint met luisteren naar de klant.”

Want, zo zegt de spreker van de Rabobank Management Workshop Rijnmond van Inholland Academy en Zadkine, als de klant van de winkelier houdt, dan kan de winkelier hen alles verkopen. Er moet meer samengewerkt worden: gemeentes met winkeliers en winkeliers ook met elkaar. Want bijna de helft van de winkeliers van tegenwoordig, lijdt verlies.”

Terwijl winkels juist zo belangrijk zijn, zegt Molenaar. “Voor de leefbaarheid van de woonkernen, maar ook vanwege de sociale cohesie en de aantrekkelijkheid van plaatsen. Een stad zonder winkels heeft geen hart. Winkelen is van noodzaak naar keuze gegaan. Van impuls naar beleving. Er wordt dan ook steeds meer gewinkeld om inspiratie op te doen. Het gaat om de beleving; je moet de zintuigen activeren in winkels. Winkels kunnen weer belangrijk worden door local presence, zoals het plan van Ebay om samen te werken met lokale winkels. Zorg ervoor dat mensen u uw business gunnen. Er is geen tijd te verliezen!”

Molenaar kwam met meer oplossingen. Bijvoorbeeld dat een winkelcentrum of groep winkels samen thuisbezorgen kan organiseren. Je kunt dan lekker blijven winkel of een kop koffie drinken en je inkopen worden netjes thuis bezorgd op een afgesproken tijd en je hoeft niet te zeulen met tassen. Zulke veranderingen zijn nodig, ook vanwege de grote dreiging voor winkels als Amazon.com wanneer deze ook in Nederland actief wordt. Mede daarom is een grote winkel als Media Markt al bezig met een totaal andere aanpak. Het huidige concept gaat overboord. 

Ruurd Somberg van Fase3 Investments is naderhand goed te spreken over de workshop van Cor Molenaar. “Inspirerend. Ik wil me meer gaan verdiepen in het onderwerp. Bijvoorbeeld over wat de spreker vertelde over de Hema, dat deze keten de winkel naar de mensen toe brengt. Dat wil ik als voorbeeld nemen voor mezelf als ondernemer.” Ook Caroline Vogel van Naaicafé Caroline Vogel is geïnspireerd geraakt. “Leuk om te horen over de nieuwe media. Het is ook relevant voor mij als ondernemer. De workshop bevestigt onze plannen over het verder uitbouwen van dingen.”

Klik hier om de video te zien, gemaakt door Snel AV.

Afbeeldingen

Zintuigen activeren in winkels

Zintuigen activeren in winkels

Zintuigen activeren in winkels

Zintuigen activeren in winkels

Zintuigen activeren in winkels

Zintuigen activeren in winkels

Zintuigen activeren in winkels

Zintuigen activeren in winkels

Zintuigen activeren in winkels

Zintuigen activeren in winkels

Zintuigen activeren in winkels

Zintuigen activeren in winkels

Zintuigen activeren in winkels

Zintuigen activeren in winkels

Zintuigen activeren in winkels

Zintuigen activeren in winkels

Zintuigen activeren in winkels

Zintuigen activeren in winkels

Zintuigen activeren in winkels

Zintuigen activeren in winkels

  • _DSC39669.jpg
  • _DSC398910.jpg
  • _DSC399011.jpg
  • _DSC399112.jpg
  • _DSC399413.jpg
  • _DSC399814.jpg
  • _DSC400317.jpg
  • _DSC400418.jpg
  • _DSC400820.jpg
  • _DSC400921.jpg
  • _DSC40191.jpg
  • _DSC40202.jpg
  • _DSC40323.jpg
  • _DSC403522.jpg
  • _DSC40384.jpg
  • _DSC404023.jpg
  • _DSC40475.jpg
  • _DSC40486.jpg
  • _DSC40547.jpg
  • _DSC405624.jpg

Documenten

Bezoekers reacties

Ruurd Somberg van Fase3 Investments

Ruurd Somberg van Fase3 Investments

“Inspirerend. Ik wil me meer gaan verdiepen in het onderwerp. Bijvoorbeeld over wat de spreker vertelde over de Hema, dat deze keten de winkel naar de mensen toe brengt. Dat wil ik als voorbeeld nemen voor mezelf als ondernemer. Het was mijn eerste workshop hier. Het hangt van het onderwerp af, maar als me dat aanspreekt, dan wil ik zeker nog eens komen."

Caroline Vogel van Naaicafé Caroline Vogel

Caroline Vogel van Naaicafé Caroline Vogel

“Leuk om te horen over de nieuwe media. Het is ook relevant voor mij als ondernemer. De workshop bevestigt onze plannen over het verder uitbouwen van dingen. Het was de eerste keer dat ik een Rabobank Management Workshop Rijnmond bezocht heb en ik denk dat ik wel vaker ga komen."

Hans Tetteroo - Tritt- Casein Toscana

Hans Tetteroo - Tritt- Casein Toscana

"Een hartstikke interessante Rabobank Management Workshop Rijnmond. Het verhaal van Cor vond ik zeer relevant. De retail zit duidelijk in de problemen. Zelf zit ik in de online business en het verhaal sluit goed op mijn onderneming aan. Het is herkenbaar, zoals de omslag van dat je naar de klant toe moet gaan. Daar ga ik zeker wat mee doen."

HOOFDPARTNERS

Rijnmond

  • Rabobank Rotterdam

Drechtsteden

  • Rabobank

initiatiefnemers

  • Da Vinci College
  • Zadkine college
  • HBO Drechtsteden

Initiatiefnemers

  • Da Vinci College
  • Zadkine college
  • HBO Drechtsteden