Toegevoegde waarde in de winkel

: Cor Molenaar : Dinsdag, 09 april 2013

Verslag

Waarom koopt een klant in de winkel? En hoe kun je meer klanten naar de winkel toe trekken? Op die vragen kregen de 130 deelnemers van de Rabobank Management Workshop Drechtsteden antwoord, op dinsdag 9 april bij het Da Vinci College in Dordrecht. Daar sprak Cor Molenaar over ‘Red de winkel’.

Er zijn steeds meer verliezen bij de retail, stelde Molenaar. Terwijl de verkoop via internet stijgt. “Klanten kopen wezenlijk anders dan vroeger. Mensen gaan minder snel naar een winkel en daarom ontstaat de strijd om de klant. Winkels zijn ontzettend belangrijk voor de leefbaarheid van een stad. Daarom moet er een oplossing gezocht worden.”

Molenaar gaf tips aan het publiek. “Met elkaar moeten we naar de klant toe gaan. Smartphones spelen daar een rol bij. Mobiele telefoons worden de redding van de retailer. Het is een uitdaging om daar mee om te gaan.”

Ook hield de spreker het publiek van de Rabobank Management Workshop – georganiseerd door Da Vinci College en Inholland Academy – voor hoe winkels verbeterd kunnen worden. “Werk met muziek, licht of geuren. Dat activeert de zintuigen, in tegenstelling tot internet.” Kortom: het gaat om de beleving, volgens Molenaar. “Er moet toegevoegde waarde zijn in de winkel.”

Cijfers van de stad Dordrecht over winkels en koopgedrag ontbraken niet bij de workshop. Zo kwam het publiek te weten  dat Rotterdam de grote trekker is als het gaat om winkels en dat 14 procent van de Dordtenaren hun producten al via internet koopt. Het aantal winkels in Dordrecht is afgenomen en er is meer en meer leegstand gekomen. Toch ziet Molenaar het nog wel positief in. “Laat u niet gek maken door technologie! Het gaat om wat de klant wil; speel daar op in.”

Een interessante workshop, vindt Vanessa Bernhart van VeeBee Bubblethee achteraf. “Cor Molenaar vind ik een boeiende man. Ik vond het een goede tip dat hij zei dat je je bewust moet zijn van waarom een klant koopt en dat je de zintuigen van klanten kunt prikkelen. Dat deed ik al in mijn winkel, maar daar wil ik me bewuster mee bezig gaan houden.”

Ook Francis de Mik van Lades Smaakvol heeft goede ervaringen na de Rabobank Management Workshop Drechtsteden. “Ik ben zelf winkelier en het is allemaal heel herkenbaar. Het triggert je weer om te kijken naar je verkoop via internet.”

De foto's zijn gemaakt door cursisten van de vakopleiding fotografie, met als docent Rob van der Pas. De cursisten zijn Therese Steenberghe, Martijn van Haaster, Wouter Stan en Ron de Groot.

Afbeeldingen

Toegevoegde waarde in de winkel

Toegevoegde waarde in de winkel

Toegevoegde waarde in de winkel

Toegevoegde waarde in de winkel

Toegevoegde waarde in de winkel

Toegevoegde waarde in de winkel

Toegevoegde waarde in de winkel

Toegevoegde waarde in de winkel

Toegevoegde waarde in de winkel

Toegevoegde waarde in de winkel

Toegevoegde waarde in de winkel

Toegevoegde waarde in de winkel

  • 002Management workshops Rondegroot.jpg
  • 005Management workshops Rondegroot.jpg
  • Management_WOST_1.jpg
  • Panorama_WOST(9).jpg
  • Therese IMG_3160.jpg
  • Therese IMG_3188.jpg
  • Therese IMG_3200.jpg
  • _01_Inloop_2013_04_09_014305_Martijn van Haaster.jpg
  • _03_Buffet_2013_04_09_014327_Martijn van Haaster.jpg
  • _08_Boek_2013_04_09_014403_Martijn van Haaster.jpg
  • _09_Publiek_2013_04_09_014416_Martijn van Haaster.jpg
  • _12_Cor Molenaar_in aktie_2013_04_09_014463_Martijn van Haaster.jpg

Bezoekers reacties

Erica de Winter - Christine le Duc

Erica de Winter - Christine le Duc

"Interessant! Vooral die informatie van Cor Molenaar over beelden en geur gebruiken in een winkel. Daar ga ik wel wat mee doen, want ik heb een winkel. Ik heb vaker een Management Workshop bezocht en ik was blij dat ik ook deze keer weer aanwezig was."

Francis de Mik - Lades Smaakvol

Francis de Mik - Lades Smaakvol

“Ik ben zelf winkelier en het is allemaal heel herkenbaar. Het triggert je weer om te kijken naar je verkoop via internet. Ik ga daar dan ook zeker mee aan de slag. Het was de eerste keer dat ik een Rabobank Management Workshop bezocht."

Vanessa Bernhart - VeeBee Bubblethee

Vanessa Bernhart - VeeBee Bubblethee

“Cor Molenaar vind ik een boeiende man. Ik vond het een goede tip dat hij zei dat je je bewust moet zijn van waarom een klant koopt en dat je de zintuigen van klanten kunt prikkelen. Dat deed ik al in mijn winkel, maar daar wil ik me bewuster mee bezig gaan houden. Het is de eerste keer dat ik een Rabobank Management Workshop bezocht heb, maar ik ben van plan vaker te komen. Ik vind het erg fijn dat je kunt netwerken."

HOOFDPARTNERS

Rijnmond

  • Rabobank Rotterdam

Drechtsteden

  • Rabobank

initiatiefnemers

  • Da Vinci College
  • Zadkine college
  • HBO Drechtsteden

Initiatiefnemers

  • Da Vinci College
  • Zadkine college
  • HBO Drechtsteden