Verkopen in uitdagende tijden

: Jaap Bron : Donderdag, 04 maart 2010

Verslag

Waarom durven we als ondernemer niet meer op te vallen? Die vraag liep donderdag 4 maart jl. als een rode draad door de Management Workshop Drechtsteden van spreker Jaap Bron. Bij het Da Vinci College in Dordrecht trakteerde hij zijn 80 koppige publiek op zijn humoristische en inspirerende Management Workshop ‘Verkopen in uitdagende tijden’, die door de bezoekers gewaardeerd werd met een 9,5.

Klanten houden van markante personen, stelde Bron. Klanten maken keuzes op persoonlijkheid en zoeken naar onderscheidende zaken. Bron vindt dat ondernemers niet durven te zeggen dat zij goed in hun werk zijn. Straal trots uit en vertel klanten wat het resultaat is wanneer zij met jou in zee gaan in plaats van enkel wat je doet. Let daarbij op dat lichaamstaal mensen meer zegt dan woorden en intonatie.

Ondernemen moet een beleving zijn, meende de spreker. Klanten houden van enthousiasme en gedrevenheid. Toon daarom interesse. Als een klant niet belt, bel dan eens zelf, zeker in deze uitdagende tijden. Zijn we niet te bang om contacten te leggen? Durf je iets van jezelf te laten zien? Mensen kopen van mensen, zei Bron, wees dan ook een mens. En wanneer je contact legt, vraag je dan af of wat je zegt, van belang is voor de klant. Bron haalde ‘whida’ aan: ‘wat heb ik daar aan’? Hij stelde dat je je dat als ondernemer altijd af moet vragen. Als je belangstelling toont in klanten, dan krijg je een andere mentaliteit in het bedrijf; meer betrouwbaarheid. Wees overal zichtbaar, val op, doe net iets meer dan de klant verwacht, denk out of the box! Leg je niet neer bij de recessies, meende Bron, maar zet je creativiteit in.

De pakkende en cabareteske Management Workshop was ‘weer boeiend’, volgens Corstiaan Geus van Trivire. “Ik heb veel nieuwe dingen gehoord. Wij verhuren woningen, maar ook dat moet je met enthousiasme doen. Het is een goede tip dat lichaamstaal hierbij zo belangrijk is. Ook vond ik het inspirerend om te horen dat je niet saai aan een tafeltje moet gaan zitten, maar echt aandacht geven aan een klant.”

Daar is Marco Gerritzen van Transpass het mee eens. “Het was een boeiende en leerzame workshop. Net even een ander benadering dan je gewend bent. Het brengt een andere manier van denken met zich mee, namelijk een positieve.”

Afbeeldingen

Verkopen in uitdagende tijden

Verkopen in uitdagende tijden

Verkopen in uitdagende tijden

Verkopen in uitdagende tijden

Verkopen in uitdagende tijden

Verkopen in uitdagende tijden

Verkopen in uitdagende tijden

Verkopen in uitdagende tijden

Verkopen in uitdagende tijden

Verkopen in uitdagende tijden

Verkopen in uitdagende tijden

  • 4 maart 2010 Jaap Bron 1.jpg
  • 4 maart 2010 Jaap Bron 10.jpg
  • 4 maart 2010 Jaap Bron 11.jpg
  • 4 maart 2010 Jaap Bron 2.jpg
  • 4 maart 2010 Jaap Bron 3.jpg
  • 4 maart 2010 Jaap Bron 4.jpg
  • 4 maart 2010 Jaap Bron 5.jpg
  • 4 maart 2010 Jaap Bron 6.jpg
  • 4 maart 2010 Jaap Bron 7.jpg
  • 4 maart 2010 Jaap Bron 8.jpg
  • 4 maart 2010 Jaap Bron 9.jpg

HOOFDPARTNERS

Rijnmond

  • Rabobank Rotterdam

Drechtsteden

  • Rabobank

initiatiefnemers

  • Da Vinci College
  • Zadkine college
  • HBO Drechtsteden

Initiatiefnemers

  • Da Vinci College
  • Zadkine college
  • HBO Drechtsteden